Dags för utställning igen

Nu börjar det bli dags för utställning igen, söndagen den 27:e april bär det av till Enhörna. Det är en utställning i Vorstehklubbens regi. Det ska bli spännande att få Bosse bedömd nu när han är lite äldre (förra utställningen var han ju inte fullt så utvecklad) och dessutom av domare som verkligen kan rasen. Förhoppningsvis blir det många deltagare i Bosses klass.

I lördags gjorde matte ett litet misstag och "vipps" så blev det ett bra test för Bosse....
Bosse skulle få sitt kvällsmål och som vanligt fick han sitta ner och vänta medan jag stälde fram maten. Rent och friskt vatten ska man ju dessutom ha, så jag passade på att fylla på vattenskålen. Jag ställde ner vattenskålen och matskålen och sedan gick jag själv för att äta middag. Vi avnjöt en god rådjurstek och efter en stund tyckte jag att lite mer sås skulle vara gott. Samtidigt slog mig tanken "Vart är Bosse?" Men jaja, han hade väl gått o lagt sig i hallen eller någon annan stans. När jag kom ut i köket upptäckte jag, till min stora förvåning, att Bosse låg vid matskålen o väntade. Matte hade ju inte sagt VARSEGOD än... Och innan dess får man inte börja äta, har Bosse fått lära sig. Trots att det inte var meningen blev det ju som sagt ett bra test som Bosse klarade utan anmärkning. =) 

I söndags var vi ute på jaktmarken. Vi började dagen med att lägga viltspår åt Bosse, så det fick ligga 4-5 timmar innan det blev dags att spåra älgklöven. Spåret blev nog ca 500-600 meter, och med 4-5 vinklar. Dessutom ett bloduppehål på ca 10-15 meter. Bosse klarade uppgiften bra! Han blev dock lite distraherad efter ca 300 meter eftersom en skogsfågel hade krupit in under en gran precis vid spåret. Bosse bestämde sig då för att ta pippin istället och stod fint för den i några sekunder innan den bestämde sig för att flyga till en säkrare plats. Med lite stöd från husses sida tog Bosse sedan upp viltspåret och fortsatte.
Husse och Bosse tränade även lite på att söka av ett visst område (mellan vägen och beståndsgränsen). Med pipa och rösten dirigerade husse Bosse, och matte blev mycket imponerad av deras samarbete.

Kommentarer
Postat av: Tony

När får man höra hur det gick på utställningen?
Försesten var det Ann Carlström som dömde??
// Tony

2008-04-29 @ 20:14:56
Postat av: Tony

Glömde en sak Ann C kommer hit till oss på fredagkväll = den 2/5 om ni skulle vara i trakterna. Hon är proffsdomare vad det gäller fågelhundar
Mvh: Tony

2008-04-29 @ 20:21:27
Postat av: patsy

Men bra jobbat att glömma säga varsegod, när hunden får äta, men tur att du skulle hämta mera mat :)

2011-09-11 @ 13:10:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0