GPS

Bosse har fått en GPS som han har på sig när han jagar. Det innebär att vi kan se hur han rör sig och vart han befinner sig, hur långt han totalt har sprungit och snitthastighet för hur fort han rör sig.


Jag, matte, blev väldigt imponerad när jag kunde konstatera att Bosse under ett drev snittade ca 20 km/h, i terräng! Hur är det möjligt att hålla koll på djuret, skälla, och springa så fort upp och ner över stock och sten!?!


Det vi också har kunnat konstatera är att Bosse inte helt och hållet går i sina bakspår för att hitta tillbaka efter ett drev. Han verkar helt enkelt ha en inbyggd kompass i sig. När han har släppt djuret har han koll på åt viket håll han ska, för att senare gå på sina egna bakspår och hitta tillbaka. Det innebär att han kan ta en kortare väg tillbaka än den han har drivit djuret. Jag är mycket imponerad! Själv skulle jag gå bort mig utan karta och kompass i okänd terräng…



Redo för jakt
Bosse redo för jakt, GPS:en o västen på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0